Szykujemy kolejną inwestycję …

Most w Pomorsku będzie miał 425 metrów długości!

  • To największa inwestycja w historii Zarządu Dróg Wojewódzkich – podkreślał na dzisiejszej konferencji prasowej członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga dla Lubuskiego dodając, że chodzi w sumie o inwestycję, która obejmuje budowę mostów, wiaduktu, 5 km drogi, ścieżki rowerowej.
    25 marca 2024 r. wojewoda lubuski wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej pod nazwą „Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 281 w miejscowości Pomorsko” .
  • Musimy pamiętać, że rozmawiając o moście w Pomorsku, mówimy o szerszym układzie komunikacyjnym, czyli o Odrzańskim Układzie Komunikacyjnym, powiązanym z Zieloną Górą i mającą powstać zachodnią obwodnicą tego miasta, która włącza się w dojazd do mostu oraz planowanym przebiegiem po nowym śladzie drogi wojewódzkiej nr 278 Pomorsko – Sulechów – przypomomina członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga. – Dla tych inwestycji związanych z mostem i drogami nr 281 i 278 Zarząd Dróg Wojewódzkich jest operatorem i zlecił opracowanie koncepcji wraz z decyzją środowiskową.
  • Szacunkowa wartość inwestycji w Pomorsku to dziś 295 mln złotych. Z czego wartość dofinansowania na poziomie 80 procent to 236 mln złotych, a wkład własny ze środków Województwa Lubuskiego to 59 mln złotych – podkreślił Grzegorz Potęga.
    Dyrektor Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze Paweł Tonder powiedział, że przełomowym momentem było wydanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej).
  • To się wiązało z tym, że w styczniu 2024 r. Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło nabór wniosków o dofinansowanie zadań mostowych ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – przypomniał dyr. Paweł Tonder.
    Zgodnie z ustawą o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg dofinansowanie może być przekazane wyłącznie na zadania mostowe, na które wcześniej udzielono dofinansowania kosztów przygotowania inwestycji w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów. Termin naboru mijał 31 marca 2024 r. – Do tego dnia musieliśmy złożyć wniosek o dofinansowanie. I to się udało – dodał dyr. Tonder.
    Inwestycja w Pomorsku – jeśli zostanie przyznane dofinansowanie – będzie realizowana w latach 2025-2027.
  • Cała inwestycja będzie miała prawie 5 kilometrów długości, z czego sam obiekt przez Odrę będzie liczył 425 metrów i będzie o kilkadziesiąt metrów dłuższy od obiektu w Milsku – podkreśla dyr. ZDW Paweł Tonder. – Wybudujemy też obiekt mostowy nad Zimnym Potokiem i duży obiekt inżynierski nad linią kolejową, gdzie powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie. Zaprojektowana jest ścieżka rowerowa wzdłuż całej inwestycji.
    Dyrektor Departamentu Infrastruktury Transportowej UMWL Sławomir Kotylak zwraca uwagę na fakt, że do dziś nie są potwierdzone środki na budowę drogi z Pomorska do Sulechowa z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, które zapowiadał miniony rząd.
  • To oznacza, że pomimo starań Zarządu Dróg Wojewódzkich o realizację inwestycji mostowej, istnieje duże ryzyko, iż ruch skończy się na rondzie w Pomorsku. To oznacza bardzo duże komplikacje jeśli chodzi o stworzenie całościowego systemu drogowego w województwie lubuskim, zwanego Odrzańskim Układem Komunikacyjnym. Pozostaje nam zakasać rękawy i podjąć działania naprawcze tegoż stanu rzeczy. Jako radni Miasta Zielona Góra i radni Województwa Lubuskiego będziemy mocno naciskać na przyspieszenie prac związanych ze stworzeniem inżynierii finansowej – zadeklarował dyr. Kotylak, radny Miasta Zielona Góra. – Liczymy tutaj na pełną współpracę z obecnym rządem, bo z poprzednim się nie dało współpracować. Liczymy mocno na wsparcie naszych parlamentarzystów w celu uzyskania potwierdzenia finansowania inwestycji drogowej na odcinku Pomorsko – Sulechów drogi wojewódzkiej nr 278.
    https://lubuskie.pl/wiadomosci/22162/most-w-pomorsku-bedzie-mial-425-metrow-dlugosci